Avoriaz

Så fik vi også prøvet Frankrig. Det var med visse fordomme og en del spænding. Rygterne sagde klart, at franske værelser er enormt små, at satellitbyer er dødens pølse - og at det er det sted, hvor de sorte pister er allermest sorte.

Lad det dog være sagt med det samme: Efter en famøs bustur sydpå, fik vi faktisk i den grad ødelagt vores fordomme. Værelset var klart over forventning - faktisk både i størrelse og kvalitet. Byen var ligefrem hyggelig - og ethvert sted i Avoriaz er centralt, idet pisterne løber lige igennem byen.

Vejret hørte til det bedre. Vi havde et par dage med snevejr - og ikke mindst meget tåge. Oven i det fik vi så 5 dage med høj, blå himmel, lækker sol - og næsten lidt for varmt. Men bunden var god, så sneforholdene var ganske fine langt det meste af ferien. Faktisk var der, trods det varme vejr, kun de 2 sidste eftermiddage, at vi havde "slush-sne" på de laveste, solbeskinnede skråninger.

Rejseformen (bus)

NEJ, NEJ, NEJ, HVOR VAR DET RINGE, NORTLANDER.

Bussen kom mere end 1½ time for sent til Kolding. Det skyldes, at den var blevet standset i en razzia ved Århus. Chaufføren havde ikke styr på sine fartskiver, og bussens fartskriver havde overskredet sidste godkendelsesdag. Derfor måtte en busfuld af skiturister vente, mens busselskabet måtte have bussen på værksted til ny plombering.

Varmeapparatet havde de utroligt svært ved at styre - det var faktisk så varmt hen over varmepanelet, at chokoladen smeltede i stedet for at knække.

Guiden steg først på syd for Hamborg, så der var også en elendig information om, hvad der var sket, hvordan pauser lå osv. En del af bagagen (og passagererne) var pakket hulter til bulter i forskellige busser. Derfor var pausen ekstra lang syd for Hamborg. Fakta er, at klokken 20.30 om aftenen, havde vi kørt lige så mange timer, som vi havde ventet - før og undervejs (4,5 timer kørsel / 4,5 time GAAB).

Vi kunne også konstatere, at video'en var defekt, at der ikke var vand (så der kunne laves kaffe eller skylles ud i toilettet) - og at lyset i loftet over passagererne kun virkede på omkring halvdelen af pladserne.

Et sted midt i Tyskland (vel omkring Kassel) begyndte bussen at sætte ud op ad bakkerne. Selv på mindre bakker måtte der et par nedgearinger til, og hastigheden røg ned på 20-30 km/timen - absolut ikke ufarligt, når man ligger i 3. vejbane og bliver løbende over- og underhalet. Folk begyndte at blinke og dytte af os, men chaufføren reagerede ikke i lang tid - han troede, at folk hilste på os, fordi vi var danskere på vej på ferie.

Undervejs rystede det så meget, at noget af det højre sidespejl simpelthen knækkede af. Om det var det, der skulle til, vides ikke - men i alt fald kørte bussen ind på en rasteplads. Her blev det så konstateret, at udstødningsrøret var knækket.

Der var en kraftig oprørsstemning - krav om ny bus, krav om hotelovernatning, mens den blev anskaffet, krav om, at chaufføren ikke kørte videre osv. Hverken guide eller chauffører havde nogen form for kompetence til at træffe de fornødne beslutninger. Det betød, at vi ud over at spilde en masse tid med at rykke udstødningen af, spildte endnu mere tid på, at alle skulle ringe hjem/rundt, for at finde ud af, hvad man måtte og ikke måtte.

Til sidste blev vi - uden valg - læsset ind i bussen igen. Vi skulle forsøge at fortsætte (30 km/timen eller ej). Under voldsomt pres, måtte guiden dog ringe til vognmanden endnu engang, og de endte med, at vi blev lovet, at der stod en ny bus til os ved foden af bjergene. Nogle af passagererne var utrykke ved, at skulle fortsætte i en så ringe bus - ikke mindst som sovebus. Guiden traf derfor beslutningen ikke at lave bussen om.

Om morgenen var der - naturligvis - ingen bus til os - løgnhalse. Uden hverken morgen - eller middagsmad tog chaufførerne chancen, og det lykkedes os da også - surprice - at komme op. Det lykkedes os da i øvrigt også at køre forkert undervejs. Der var ingen GPS i "luksusbussen", og ingen af chaufførerne kendte området. Med 7-8 timers forsinkelse ankom vi så endelig til Avoriaz - elendig service på en i forvejen dyr tur.

Hjemad turde de åbenbart ikke at give os den samme bus igen (den fik Trier-gæsterne fornøjelsen af - og det lød ikke som om, den var lavet endnu). Vores var kvalitetsmæssigt OK - til gengæld var det ikke som lovet i kataloget en luksusbus (4-stjernet). Der var derfor utroligt lidt benplads - og endnu mindre liggeplads. FUSKERE !

Indkvarteringen

Portes Du Soleils  var en af turens mere positive oplevelser. Vi havde ikke forventet ret meget af værelset, men det var faktisk meget OK. Hotellet lå ud til torvet - særdeles lokalt. Værelset lå på 7. etage med en fin udsigt over byen og bjergene. Selve værelset var i orden. Der var lidt over 20 m2, og det var godt indrettet, så der var fint med plads. Desuden var køkkenet indrettet fornuftigt - og der var en god kaffemaskine :-)

Skituren startede 1 meter udenfor hotellets dør - og sluttede samme sted - lækkert

Eneste umiddelbare irritationsmoment var faktisk, at hotellet - som faktisk samtlige andre hoteller, vi har prøvet - ikke havde nogle ordentlige kroge / knage eller lignende til tørring af fugtigt skitøj. Men ellers var det OK, og langt bedre end frygtet.

Byen i sig selv var ikke så stor - men der var, hvad der skulle være af slagter, supermarkeder, bagere, pizzariaer og pænt med natklubber og restaurationer. Den er efter sigende designet af skiløbere for skiløbere - og selv om smag og behag er forskellig, virkede det nu ret fint med alle bygningerne i træ. Eneste umiddelbare minus omkring byen var priserne: Det var faktisk ekstremt dyrt. En gang almindelig spagetti med kødsovs kunne fint koste 13 Euro - altså tæt på 100 kroner - det motiverer i alt fald til selv at lave lidt mad ved siden af.

Skiområdet

Hele Avoriaz / Portes Du Soleil området indeholder omkring 650 km (pistekort). Et forsigtigt gæt vil være, at de 450 - 500 km hænger tæt sammen, mens man skal med bus for at nå de sidste.

De sammenhængende pister er til gengæld nok det bedst sammenhængende areal, som vi har besøgt. Der var ikke rigtigt en decideret "hovedvej" (som f.eks. i Canazei) - så man kunne altid tage den lift, hvor køen var kortest - og alligevel køre præcist derhen, hvor man ønskede.

Ikke mindst Svejts-delen var lækker. Mange folk holdt sig i nærheden af Avoriaz, så der var næsten aldrig særligt mange mennesker, når man kom lidt væk - selv om pisterne var rigtigt gode

.Der er dog et lille minus ved området: I forhold til Østrig og Italien var lifterne noget ringere. Det var ikke det store luksus, og faktisk var der i alt fald 5-10 lifter, hvor der ikke engang var plads til at sætte skiene på T-stykket og hvile stængerne undervejs - det var nærmest børnestørrelse. Det kunne helt sikkert trænge til en større opgradering.

I det store og hele var området dog blandt de bedste, vi har besøgt - med mulighed for at løbe en masse, lange og varierede ture.

Personligt synes jeg, at turen fra Avoriaz over Lenka og Chalet (havde den suverænt bedste piste overhovedet i starten af ferien) og mod Torgon (hvor man kan se Geneve søen) - og så retur via Svejst (Morgins, Champoussin og Champery) var turens bedste skitur - men der var altså generelt rigtigt mange muligheder.

Konklusion

Som nævnt gør prisniveauet lidt ondt - det er dyrt. Området var absolut et besøg vejr, og det har helt givet lyst til mere Frankrig.

Sneforholdene var fine, og der var masse af gode løjper, og selv om en del af liftene var lidt ældre, fungerede området rigtigt godt som helhed.

Men Nortlander og rejsebus - nej,tak - den kombination gider vi ikke mere !

 

 

Klik for større billede

 

   Vores hotel i Avoriaz - måske ikke så flot....i

 

  

Klik for større billede

 

   men det her var vores udsigt om aftenen !

 

Klik for større billede

 

   En del af Avoriaz by - flot placering ! 

 

Klik for større billede

 

   Grænsen mellem Svejts og Frankrig 

 

Klik for større billede

 

 

  Pæn bakke på vej mod Svejts

 

 

  Kokken i gang (Pizza......igen)

 

Klik for større billede

 

  På picnic med Nortlander - grillpølser, reggae og øl - umm

 

 

  2xLaursen i solen

 
 

Seneste opdatering: 26/2 2006 (Nye links)

© COPYRIGHT 2005 ALL RIGHTS RESERVED LAURSENS.DK