Gran Canaria 2007

Der er altid en risiko ved De Canariske Øer - det er ikke nødvendigvist lige varmt. Vi ville da egentlig også have være i Caribien igen, men der var ikke rigtigt nogen rejser, der passede med Jettes ferie. Turen gik derfor tilbage til Maspalomas igen.

Det viste sig at være et særdeles godt valg og alternativ. Da vi ankom, var der overskyet og småkoldt. Dagen efter fik vi lidt sol om formiddagen, men der kom skyer igen om eftermiddagen - og så stod der ellers bare suverænt godt vejr på resten af turen - faktisk den varmeste februar i de seneste 10 år (op til 34 grader i solen / 27 grader i skyggen) - det var nærmest perfekt.

Indkvarteringen

(Claveles Parque)

Maspalomas er et lækkert, stille område, der er et tidligere velhavermål bygget omkring golfbanen. Generelt er det nu mere slidt, men det er stadigvæk præget af bungalows i stedet for store hoteller - og selv om det ikke var helt fritliggende bungalows denne gang, giver det altså noget mere ro, end de store hoteller.

Selve området ved hotellet var ikke så fint, som sidste gang - der var ikke så mange aktiviteter, poolen var lidt mindre osv - men vi havde til gengæld en terrasse med sol fra klokken 9 til den gik ned, så det var egentlig ligegyldigt: God varme og 5 meter til kaffen og sangriaen i køleskabet er nu ikke helt skævt.

Der var ikke så langt ned til hotellet fra sidste gang, men vi sparede vel alligevel en lille km - både til stranden og til Playa Del Ingles.

Rejseledere og selskab

Vi var igen med Startour. Det var meget standard - dog med den forskel, at de glemte at hente os til velkomstmødet den første dag. Nåh, men vi tog en taxa ind til byen (3 Euro!!) og konverterede den til en gang grill. Ellers så vi ikke meget til guiderne - men opsøgte dem heller ikke.

Rejsemålet i øvrigt

Vi står gerne ved det: Gran Canaria har måske ikke det bedste rygte - der var simpelthen for meget grådighed omkring turismen i senfirserne, og flere af hotellerne er da også lidt slidte - alligevel er vi begge vilde med øen. Der er så mange flotte steder at besøge, maden er generelt mellem god og glimrende, og prisniveauet er stadigvæk nogenlunde fornuftigt.

Denne gang var vi ikke helt så meget i Plays Del Ingles (Søren var jo ikke med som "indkøber"), men vi var mere jævnligt nede i Melonadas - det nyere område af byen og den naturlige fortsættelse af Maspalomas. Et rigtigt nydeligt sted med nyere hoteller, butikker og en flot strandpromenade med masser af spisesteder - og barer.

Udflugter

Som udgangspunkt er der jo ikke vildt mange alternative udflugter. Øen kan køres rundt på en dag (ca 240 km), men selv om der ikke er så mange alternativer, er turen igennem bjergene og langs vestkysten rigtige træffere. Og så er der trods alt nogle muligheder for varianter og afstikkere.

Vi lejede bil i 3 dage. Første dag var det fantastisk vejr, så vi besluttede at starte med turen op igennem Fatagadalen - hvis det nu ikke skulle blive lige så godt de efterfølgende dage. Så det blev til turen mod San Bartolome, over Santa Lucia og en fantastisk afstikker op på de rigtigt små veje inden Roque Nublo (som vi næsten gik op til) for så at slutte opkørslen i Cruz de Tejera - med en fabelagtig tærte (?) og en god gang kaffe. Herefter den skrå vej ned over Ingenio og hjem.

Anden dagen tog vi vestkystvejen. I stedet for turen direkte over Puerto de Morgan stak vi ind i dalen lige før Arguineguin sil dæmningen ved Soria. Der havde vi aldrig været før, men det var en kanonflot tur, der kun blev beskæmmet af, at vi måtte bruge en times tid på at vente på nogle amatørcykelryttere, der kørte løb. Vi kunne komme "baglæns" ud af dalen, og havnede lige før Mogan på den oprindelige vej, hvorefter der var dømt kørsel på skrænterne ved den fantastiske vestkyst.

Sidste dag med bil tog vi motorvejen op imod nord. Første afstikker var ved Caldera de Baldama - kombinationen af et bjerg og et meget stort krater, hvor en af de oprindelige vulkaner havde været i udbrud. Man står og kigger direkte ned i vulkanen - på det, de selv regner som den mest fotograferede pløjemark på hele Gran Canaria.

Derfra kørte vi tilbage på motorvejen for at komme helt op i nord, og køre gennem bjergene "ovenfra".  Vi var inde at se de gamle huler ved Guia, men brugte ellers dagen til bare at køre rund i bjergene i nord for til sidst på dagenaf køre gennem Fatagadalen nordfra og se solnedgangen fra bjergene. En af de absolut gode oplevelser var den lille by Firgas, som i sig selv er meget flot og velholdt - men hvor vi fandt en lokal restaurant med begge ugers samlede klart bedste spisested. Entrecote med grøn mojo sovs, canariske kartofter og salat ... MUMS.

Ellers begrænsede resten af udflugterne sig til en del gåturer til og på stranden. Dog var Erling selv ude at dykke med et svensk firma (Nordic Divers) fra klipperne ved El Cabron.

Det var en enormt god oplevelse: Dels var der faktisk overraskende meget liv - ikke så mange koreller, men masser af fisk og mærklige skabninger: Pilekrapper, almindelige og tigermoræner, 8- og 10- armede blæksprutter, barracudaer, trompetfisk og masser af "standard akvariefisk" - og dels viste det sig både at være et særdeles seriøst firma, der både havde helt styr på tingene - samtidigt med, at der var god stemning og humor hele vejen igennem. Som dykkerfirma kan de absolut anbefales - måske det bedste firma endnu.

Konklusion

Vi har nu været 3 gange på de Canariske øer - heraf 2 gange på Gran Canaria - og det er et sted, hvor vi såmænd sagtens kan finde på at tage hen igen. Vejret har kun vist sig fra sin gode side, mens vi har været der, området er stille og roligt (velegnet til at sove ud i), og bjergene er simpelthen umulige at blive trætte af.

Selv om der naturligvis er lidt industri / turisme over maden, er der også stadigvæk et af de turiststeder, hvor man faktisk generelt får ret god mad til en fornuftig pris. Spiritus er godt nok blevet dyrere med euro'en, men man kan stadigvæk få en almindelig flaske vin til 90 kr eller en glimrende reserva til ca. 150 kr, så det er også inspirerende.

Kort sagt: God tur, godt sted og særdeles fremragende vejr.

Bunaloven i Claveles Parq

Jep - det var varmt

Jette på vej til Fataga

Rock Nublo til højre

Bjergudsigt - med Tenerife i baggrunden

Turisterne ved Soria søen

Klik for større billede

Søen igen - men uden turister

Udbygget vejnet ?

Tenerife med Teide (med sne på toppen)

Paparazzien fanget af mamarazzien

Superflot tigermoræne ved El Cabron

Trompetfisk samme sted

Seneste opdatering: 27/3 2007 (Nyt side)